Monday, February 20, 2012

Kerja tak akan pernah selesai..

..Rindu mak..

Bukan mudah menjadi seorang ibu yang bekerja.. Sebab itu setiap masa , setiap detik amat-amat saya hargai.. Dari bangun seawal pagi hingga ke malam hari kerja tidak pernah habis.. Apa saja , semuanya untuk suami dan sikecil.. Biar penat badan , janji mereka ini bahagia..

Bangun pagi saya akan pastikan baju suami dah siap , pakaian anak dah siap dalam beg.. Keluarkan makanan dan susu dari peti ais untuk dibawa ke rumah pengasuh.. Pastikan barang mengepam dah siap dalam beg.. semuanya saya longgokkan tepi pintu.. Senang suami masukkan dalam kereta nanti.. Kemudian baru bersiap untuk mandi, solat dan seterusnya bersiap pergi kerja.. Syukur alhamdulillah, Danish tidak pernah mengganggu walaupun dia bangun 5.30 sama macam saya.. Keluar rumah 6.30am.. cheras - bangsar... jem.. 8.30 belum tentu sampai opis.. kalau sampai awal alhamdulillah, kalau lewat , capai hp text my bos..

Waktu balik, saya tunggu suami datang ambil.. selalunya 6.30 dia baru sampai.. saya dan Danish biasanya tunggu di rumah pengasuh.. Balik ke cheras macam biasa jem lagi.. jarang sekali sampai rumah kul 7.. biasanya lewat.. mandi , solat and terus bergegas kat dapur, masak.. sambil-sambil tagging susu untuk dibawa ke rumah pengasuh keesokan harinya.. Basuh botol EBM, masak makanan untuk Danish semuanya saya buat serentak.. Terkejar-kejar.. Basuh kain guna mesin selalunya suami punya kerja, kalau nampak saya kelam kabut, dia tolong sapu sampah.. tapi untuk tidurkan sikecil, kami pastikan kami berdua ada bersama.. bukan saya sorang yang tidurkan dia.. Sama juga waktu main.. kami berdua sama2 main dengan dia.. Sebab kami tak banyak masa bersama.. hanya malam dan pagi la kalau nak peluk cium.. 8 jam kat opis, menangis la tanggung rindu..

Bila Danish dah tido baru selesa nak basuh baju kurung yang saya perlu basuh tangan dan gosok baju untuk keesokan harinya.. Blend makanan Danish.. dan lipat kain.. Selalunya tido jam 12.. Kalau dapat tido awal tu dah bonus.. Tengah malam si kecil saya bangun 2 kali.. Minta susu.. Tak pun minta ditukar diaper nya.. Habis cerita sehari.. :)

Entry ni bukan kerana saya mengeluh, tetapi memahami betapa besarnya pengorbanan seorang ibu.. Kekadang saya terfikir, ni baru anak seorang, macam mana ibu-ibu yang mempunyai ramai anak.. Bukan semuanya anak- anak tu punya perangai yang sama kan??


Danish diusia 4 bulan - Cameron Highland
Alhamdulillah, hingga ke saat ini, anak ni tak banyak ragam..



** Saya kagum dengan semua ibu-ibu didunia.. Anda wanita hebat..


6 comments:

  1. betul la ieja..kdg2 rs mcm nk tambah power..terkejar2 buat kje rmh..ALhamdulillah..so far ok.. mn yg patut didulukan..buat dulu...

    ReplyDelete
  2. tu la.. dapat pasangan yg rajin membantu dah bersyukur sgtkan.. tolong pegang anak pon dah bagus dah.. hehe

    ReplyDelete
  3. ok. takut nak kawen. boleh? haha

    ReplyDelete
  4. fuh!!!penat nye bace entry ieja ni..
    alhamdullillah, ayu tgk danish baik budak nye..bonus untuk ija..

    ReplyDelete
  5. misz : hehe.. elok lah kawen..

    ReplyDelete
  6. hee.. baca je penat ye ayue.. hujung minggu kalau boleh nak rehat nak main ngn budak baik tu je.. :)

    ReplyDelete

apa kata kamu